Tænk på det at lave en opfindelse, som at spire og gro en plante.
Det vigtigste er at få den første idé - at plante frøet - så vi har noget at vande, gøde og gro.
Når vi har den første idé, har vi noget at forbedre på. Og så går det stærkt!
Det at finde inspiration og få den første idé, er både det sværeste og det vigtigste ved at opfinde. Derfor har vi her et par forslag til at komme i gang:
Start altid en ny opfindelse med en:
Grib papir & blyant eller åben et WebWhiteboard,
og skriv svar på følgende:
(Begræns jer aldrig i starten: Skriv alle tanker ned!)
prøv også at brainstorme med en AI
Det at blive inspireret er en kunst.
Vi bliver alle inspireret på forskellige måder og af forskellige ting. Derfor er det vigtigt at prøve mange forskellige metoder, og se hvad der virker bedst for dig.
Måske bliver du mest inspireret af at...
Alle opfindelser kan opdeles i Funktion og Design.
Funktion er hvordan opfindelsen virker. Er det f.eks. med programmering, mekanik, sensorer eller ?
Er din opfindelse et spil, vil funktioner være de forskellige mechanics som gør spillet sjovt og anderledes.
Design er hvordan vi pakker funktionen ind og præsenterer opfindelsen.
Er din opfindelse et spil, vil design være udseendet af brikker eller sprites, og valg af ting som en farvepalette, der giver spillet en sammenhængende æstetik.
De bedste opfindelser er dem hvor design og funktion samarbejder, og ikke går i vejen for hinanden.
Prøv dig frem og find ud af hvilken af de to du er bedst til - eller lettest inspireres til - og start der.
Start eventuelt med at vælge en ting eller et spil du kender, og remix enten design eller funktion. Vælg f.eks. skak og design dine egne brikker, eller en hat og giv den funktion som en indkøbspose
"Når du har en hammer, ligner alle problemer et søm"
Når vi skal løse et problem, tænker vi automatisk i løsninger der bruger de værktøjer vi allerede kender og kan finde ud af at bruge.
Derfor er det smart at lære mange værktøjer, så hjernen har mere at arbejde med, når den skal finde på løsninger.
Lær f.eks: